ТЕМИС И ДИКЕ - ПРАВДА У ГРЧКОМ МИТУ И ТРАДИЦИЈИ

Аутори

  • Isidora FÜRST

DOI:

https://doi.org/10.51204/HLH_21101A

Кључне речи:

Грчка митологија, Праведност, Темида, Дике

Сажетак

Tемида је у античким изворима представљена као богиња и пророчица, Титанка, ћерка Гее и Урана. Она је симбол божанског реда, правичности, природних закона и добрих обичаја. Дике, Темидина ћерка, богиња је правде и истине, заштитница права и судова, арбитар, симбол части, богиња одмазде и казне. У раду се анализирају хеленски појмови правде, правичности и закона оличени у феноменима темис и дике. Номос (закон) је исправан само ако је у хармонији с темис – закон је ваљан само ако је праведан. У раду ће бити приказана схватања хеленских песника, драматурга и писаца о правди и праву, уз посебан осврт на утицај митологије на хеленско законодавство.

Author Biography

Isidora FÜRST

Аутор је студент друге године основних студија Правног факултета Универзитета у Београду, isidora.first@gmail.com. Рад је измењена верзија рада изложеног на међународној студентској конференцији Iustoria 2021

Референце

Heraklit, Fragmenti (priredio Miloš Đurić), Grafos, Beograd 1979.

Херодотова историја (превео Милан Арсенић), Дерета, Београд 2018.

Hesiod, Poslovi i dani, Postanak bogova, Homerove himne (preveo Branimir Glavičić), Demetra – Filološka biblioteka Dimitrija Savića, Zagreb 2005.

Hesiod, Theogony, Works and Days, Testimonia (edited and translated by Glenn W. Most), Harvard University Press, Cambridge – London 2006.

Homer, Odiseja (preveo Panajot Papakosopulos), Karpos, Loznica 2013.

Homer, Ilijada (preveo Miloš N. Đurić), Dereta, Beograd 2015.

Publije Ovidije Nason, Metamorfoze (preveo Tomo Maretić), Matica Hrvatska, Zagreb 1907.

Плутарх, Славни ликови антике I (превео Милош Ђурић), Матица српска, Нови Сад 1990.

Софокле, Антигона (превео Милош Н. Ђурић), Завод за уџбенике, Београд 2019.

Sima Avramović, „Gnome dikaiotate – pravo, pravda i pravičnost u atinskoj sudnici”, Jasminka Hasanbegović (ur.), Pravo i pravda 2013, Univerzitet u Beogradu – Pravni fakultet, Beograd 2019, 19–39.

Emily Baragwanath, „History, Ethnography, and Аеtiology in Herodotus’ Lybian Logos”, Histos Supplement 11/2020, 155–188.

John Bertrand Lott, „An Augustan Sculpture of August Justice”, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 113(1996), 263–270.

Ан-Мари Битен, Стара Грчка, Clio, Београд 2010.

Коста Чавошки, О правди и правичности, САНУ, Београд 2017.

William Desmond, „Punishments and the Conclusion of Herodotus’ Histories”, Greek, Roman, and Byzantine Studies 44/2004, 19–40.

Matthew W. Dichie, „Dike as a Moral Term in Homer and Hesiod”, Classical Philology 73(2)/1979, 91–101.

Vil Djurant, Istorija civilizacije: Život Grčke, Narodna knjiga, Beograd 1996.

Pamela Donleavy, Ann Shearer, From Ancient Myth to Modern Healing (Themis: Goddess of Heart-Soul, Justice and Reconciliation), Routledge, London – New York 2008.

Miloš Đurić, Istorija helenske etike, BIGZ, Beograd 1976.

Miloš N. Đurić, Istorija helenske književnosti, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1996.

J. Peter Euben, „Justice and the Oresteia”, The American Political Science Review 76(1)/1982, 22–33.

Jane Ellen Harrison, Themis – A Study of the Social Origins of Greek Religion, Cambridge University Press 1912.

Molly Farneth, „Gender and the Ethical Given: Human and Divine Law in Hegel’s Reading of the Antigone”, The Journal of Religious Ethics 41(4)/2013, 643–667.

Nick Fisher, „Popular Morality in Herodotus”, Egbert J. Bakker, Irene J. F. de Jong, Hans van Wees (eds.), Brill’s Companion to Herodotus, Leiden – Boston − KÖln 2002, 199–224.

Michael Gagarin, „Dike in Archaic Greek Thought”, Classical Philology 69(3)/1974, 186–197.

Robert Grevs, Grčki mitovi, Miba books, Beograd 2017.

Dimka Gicheva-Gocheva, „The Influence of Herodotus on the Practical Philosophy of Aristotle”, Labyrinth 18(2)/2016, 104–116.

Eric A. Havelock, The Greek Concept of Justice from Its Shadow in Homer to Its Substance in Plato, Harvard University Press, Cambridge – London 1978.

Jasminka Hasanbegović, „Predgovor”, Jasminka Hasanbegović (ur.), Pravo i pravda 2013, Univerzitet u Beogradu – Pravni fakultet, Beograd 2019, 7–18.

Karl-J. Hölkskamp, „Written Law in Archaic Greece”, Proceedings of the Cambridge Philological Society 38/1992, 87–117.

Željko Kaluđerović, Presokratsko razumevanje pravde, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci – Novi Sad 2013.

Željko Kaluđerović, „Antički koreni savremenih shvatanja pravde”, Glasnik Advokatske komore Vojvodine: časopis za pravnu teoriju i praksu 3/2019, 348–363. H. D. F. Kito, Grci, Prosveta, Beograd 2008.

P. S. Kohan, Istorija stare grčke književnosti, Izdavačko preduzeće „Veselin Masleša”, Sarajevo 1973.

Marek Maciejewski, „The Relationship between Natural and Statutory Law in Ancient and Medieval Concepts”, Księgarnia Akademicka, Politeja 48/2017, 5–22.

Miroslav Marković, Studije o religiji antike, Jasen, Nikšić 2001.

Jon D. Mikalson, „Religion in Herodotus”, Egbert J. Bakker, Irene J. F. de Jong, Hans van Wees (eds.), Brill’s Companion to Herodotus, Leiden – Boston − KÖln 2002, 187–198.

Gerasimos Santas, „Plato on Inequalities, Justice and Democracy”, Georgios Anagnostopoulos, Gerasimos Santas (ed.), Democracy, Justice, and Equality in Ancient Greece: Historical and Philosophical Perspectives, Philosophical Studies Series vol. 132, 161–178.

Mirjana Stefanovski, Kosta Čavoški, Apsolutna i ublažena pravda u Eshilovoj Orestiji, Naš dom, Beograd 2001.

Stefan Weinstock, Divus Julius, Oxford University Press, London 1971.

Downloads

Објављено

16.12.2021

Како цитирати

FÜRST, I. . (2021). ТЕМИС И ДИКЕ - ПРАВДА У ГРЧКОМ МИТУ И ТРАДИЦИЈИ. Весник правне историје Herald of Legal History, 2(1), 9–39. https://doi.org/10.51204/HLH_21101A

Bрој часописа

Секција

Чланци