Suđenja za jeres i sistem kažnjavanja pripadnika sekte Lolarda u Engleskoj

Autori

DOI:

https://doi.org/10.5937/crimen2303270R

Ključne reči:

Lolardi; smrtna kazna; spaljivanje; žigosanje; javno pokajanje

Apstrakt

Srednjovekovna Engleska se prvi put suočila sa jeretičkim pokretom poprilično kasno u svojoj istoriji, tek na kraju četrnaestog veka. U ovom radu se razmatra englesko iskustvo u načinu suđenju i postupku kažnjavanju sledbenika viklifizma, koji su pežorativno nazvani Lolardi, sa posebnim interesovanjem za kazne koje su izrečene ženama ove heterodoksne grupe. Suđenja za jeres u Engleskoj su bila specifična u odnosu na ona koja su vođena na Kontinentu, jer su na njihov karakter uticali precedentno pravo, akti Parlamenta, i njihova kolaboracija sa kanonskim pravom, što se odrazilo i na sistem kazni koji se razvio. Uticaj običajnog prava i države s jedne i kanonskog prava, s druge, rezultirao je manje oštrim kaznama i izostankom masovnih egzekucija, s izuzetkom nakon pobune barona Oldcastla protiv kralja Henrija V, kada je izdaja kojom je doveden život kralja u opasnost, predstavljala glavni zločin. Postupak je započinjao pošto je do biskupa stigla fama publica o postojanju jeretika, a sekularni službenik je napisao optužbu. Slično sistemu sankcionisanja, koji je inkvizicija u južnoj Francuskoj razvila tokom borbi protiv Katara u trinaestom veku, i u Engleskoj se koristio kazneni sistem koji je najsličniji institutu uslovnog otpusta u modernom dobu. U takvom sistemu je saradnja sa inkvizitorom bila preduslov za ublažavanja presude. Javno priznanje grešaka zajedno sa učešć em u procesiji, javnim bičevanjem i to bez određenih odevnih predmeta predstavljalo je pokoru koja je morala da se ponovi nekoliko puta u zavisnosti od toga koliko je neko ozbiljno umešan u heterodoksnost. Ograničenje kretanja za prestupnika koji se smatra ozbiljnim jeretikom moglo je biti doživotno ili na određeno vreme i nije se izdržavalo u inkvizitorskom zatvoru, već kao što se vidi iz jednog dostupnog slučaja, u manastiru. Kazna žigosanja vrelim gvožđem je dovela do stvaranja marginalizovane grupe, ali je kazna vremenski ograničenog nošenja simbola na odeći imala za cilj korigovanje jeretičkog ponašanja, a ne izopštenje iz društva. Pretpostavlja se da su ženama iz sekte Lolarda, budući da su im sudili sveštenici muškarci, bile izricane blaže kazne, dok se heterodoksnost kod muškaraca shvatala daleko ozbiljnije zbog visoko intelektualnog porekla dogme. Međutim, iz postojećih primera može se primetiti da strogoća izrečene sankcije nije neophodno zavisila od nečijeg pola, iako je starost ponekad doprinela njenom ublažavanju, kao što je bio slučaj gde je kazna od dvanaest udarca bičem smanjena na tri zbog poodmaklih godina osuđenice. I muškarcima i ženama Lolardima, koji se nisu pokajali ili koji su ponovo upali u jeres, skoro je uvek izrečena smrtna kazna, predajom sekularnim vlastima da nad njima bude izvršena egzekucija spaljivanjem na lomači. Međutim, kako se da primetiti, oni koji su bili višeg društvenog statusa - bogati, donekle politički uticajni, a što je najvažnije pismeni, ponekad su mogli da izbegnu smrtnu kaznu, iako su ponovo posrnuli u jeresi.

Downloads

Download data is not yet available.

Reference

Dickens, A.G. (1982). Lollards and Protestants in the Diocese of York. London.

Forrest, I. (2005). The Detection of Heresy in Late Medieval England. Oxford. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199286928.001.0001

Foxe, J. (1843). Acts and Monuments (4th vol.). London.

Given, J.B. (2001). Inquisition and Medieval Society: Power, Discipline, and Resistance in Languedoc. Ithaca.

Gui, B. (1886). Practica Inquisitionis Heretice Pravitatis (edited by Celestin Douais). Paris.

Helmholz, R.H. (1996). The Spirit of Classical Canon Law. Athens.

Hostiensis. (1605). Summa Aurea. Venice.

Impara, E. (2016). Medieval violence and criminology: Using the Middle Ages to understand contemporary ‘motiveless’ crime. Journal of Theoretical & Philosophical Criminology, 8(1), 26–36.

Kelly, H.A. (2013). Inquisition, public fame and confession: General rules and English practice. In W.K.L. Walter (Ed.), The Culture of Inquisition in Medieval England. Cambridge. https://doi.org/10.1515/9781782040736-006

Kelly, H.A. (1998). Lollard inquisitions: Due and undue process. In A. Ferreiro (Ed.), The Devil, Heresy and Witchcraft in the Middle Ages: Essays in Honor of Jeffrey B. Russell (pp. 279–303). Leiden. https://doi.org/10.1163/9789004613713_017

McSheffrey, S. (2010). Gender and Heresy: Women and Men in Lollard Communities. Philadelphia.

McSheffrey, S., & Tanner, N. (2003). Lollards of Coventry 1486–1522. Cambridge. https://doi.org/10.1017/S0960116303000010

Moore, R. (2006). The Formation of a Persecuting Society: Authority and Deviance in Western Europe 950–1250 (2nd ed.). Oxford. https://doi.org/10.1002/9780470773987

Peters, E. (1988). Inquisition. New York.

Prosperi, A., & Carde, J. (2020). Crime and Forgiveness: Christianizing Execution in Medieval Europe. Cambridge. https://doi.org/10.4159/9780674240261

Rex, R. (2002). The Lollards. Basingstoke & New York. https://doi.org/10.1007/978-0-230-21269-5

Rousseaux, X., & Dwyer, K. (1997). Crime, justice and society in medieval and early modern times: Thirty years of crime and criminal justice history: A tribute to Herman Diederiks. Crime, Histoire & Sociétés / Crime, History & Societies, 1(1), 87–118. https://doi.org/10.4000/chs.1034

Tanner, N.P. (1977). Heresy trials in the diocese of Norwich, 1428–31. London.

Thomson, J.A.F. (1965). The Later Lollards 1414–1520. Oxford.

Wakefield, W., & Evans, A. (1992). Heresies of the High Middle Ages. New York.

Downloads

Objavljeno

25.01.2024

Kako citirati

Rokai, Melina. 2024. „Suđenja Za Jeres I Sistem kažnjavanja Pripadnika Sekte Lolarda U Engleskoj“. Crimen 14 (3):270-84. https://doi.org/10.5937/crimen2303270R.

Broj časopisa

Sekcija

Članci