Суђења за јерес и систем кажњавања припадника секте Лоларда у Енглеској
DOI:
https://doi.org/10.5937/crimen2303270RКључне речи:
Лоларди; смртна казна; спаљивање; жигосање; јавно покајањеСажетак
Средњовековна Енглеска се први пут суочила са јеретичким покретом поприлично касно у својој историји, тек на крају четрнаестог века. У овом раду се разматра енглеско искуство у начину суђењу и поступку кажњавању следбеника виклифизма, који су пежоративно названи Лоларди, са посебним интересовањем за казне које су изречене женама ове хетеродоксне групе. Суђења за јерес у Енглеској су била специфична у односу на она која су вођена на Континенту, јер су на њихов карактер утицали прецедентно право, акти Парламента, и њихова колаборација са канонским правом, што се одразило и на систем казни који се развио. Утицај обичајног права и државе с једне и канонског права, с друге, резултирао је мање оштрим казнама и изостанком масовних егзекуција, с изузетком након побуне барона Олдцастла против краља Хенрија В, када је издаја којом је доведен живот краља у опасност, представљала главни злочин. Поступак је започињао пошто је до бискупа стигла фама публица о постојању јеретика, а секуларни службеник је написао оптужбу. Слично систему санкционисања, који је инквизиција у јужној Француској развила током борби против Катара у тринаестом веку, и у Енглеској се користио казнени систем који је најсличнији институту условног отпуста у модерном добу. У таквом систему је сарадња са инквизитором била предуслов за ублажавања пресуде. Јавно признање грешака заједно са учешћ ем у процесији, јавним бичевањем и то без одређених одевних предмета представљало је покору која је морала да се понови неколико пута у зависности од тога колико је неко озбиљно умешан у хетеродоксност. Ограничење кретања за преступника који се сматра озбиљним јеретиком могло је бити доживотно или на одређено време и није се издржавало у инквизиторском затвору, већ као што се види из једног доступног случаја, у манастиру. Казна жигосања врелим гвожђем је довела до стварања маргинализоване групе, али је казна временски ограниченог ношења симбола на одећи имала за циљ кориговање јеретичког понашања, а не изопштење из друштва. Претпоставља се да су женама из секте Лоларда, будући да су им судили свештеници мушкарци, биле изрицане блаже казне, док се хетеродоксност код мушкараца схватала далеко озбиљније због високо интелектуалног порекла догме. Међутим, из постојећих примера може се приметити да строгоћа изречене санкције није неопходно зависила од нечијег пола, иако је старост понекад допринела њеном ублажавању, као што је био случај где је казна од дванаест ударца бичем смањена на три због поодмаклих година осуђенице. И мушкарцима и женама Лолардима, који се нису покајали или који су поново упали у јерес, скоро је увек изречена смртна казна, предајом секуларним властима да над њима буде извршена егзекуција спаљивањем на ломачи. Међутим, како се да приметити, они који су били вишег друштвеног статуса - богати, донекле политички утицајни, а што је најважније писмени, понекад су могли да избегну смртну казну, иако су поново посрнули у јереси.
Downloads
Референце
Dickens, A.G. (1982). Lollards and Protestants in the Diocese of York. London.
Forrest, I. (2005). The Detection of Heresy in Late Medieval England. Oxford. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199286928.001.0001
Foxe, J. (1843). Acts and Monuments (4th vol.). London.
Given, J.B. (2001). Inquisition and Medieval Society: Power, Discipline, and Resistance in Languedoc. Ithaca.
Gui, B. (1886). Practica Inquisitionis Heretice Pravitatis (edited by Celestin Douais). Paris.
Helmholz, R.H. (1996). The Spirit of Classical Canon Law. Athens.
Hostiensis. (1605). Summa Aurea. Venice.
Impara, E. (2016). Medieval violence and criminology: Using the Middle Ages to understand contemporary ‘motiveless’ crime. Journal of Theoretical & Philosophical Criminology, 8(1), 26–36.
Kelly, H.A. (2013). Inquisition, public fame and confession: General rules and English practice. In W.K.L. Walter (Ed.), The Culture of Inquisition in Medieval England. Cambridge. https://doi.org/10.1515/9781782040736-006
Kelly, H.A. (1998). Lollard inquisitions: Due and undue process. In A. Ferreiro (Ed.), The Devil, Heresy and Witchcraft in the Middle Ages: Essays in Honor of Jeffrey B. Russell (pp. 279–303). Leiden. https://doi.org/10.1163/9789004613713_017
McSheffrey, S. (2010). Gender and Heresy: Women and Men in Lollard Communities. Philadelphia.
McSheffrey, S., & Tanner, N. (2003). Lollards of Coventry 1486–1522. Cambridge. https://doi.org/10.1017/S0960116303000010
Moore, R. (2006). The Formation of a Persecuting Society: Authority and Deviance in Western Europe 950–1250 (2nd ed.). Oxford. https://doi.org/10.1002/9780470773987
Peters, E. (1988). Inquisition. New York.
Prosperi, A., & Carde, J. (2020). Crime and Forgiveness: Christianizing Execution in Medieval Europe. Cambridge. https://doi.org/10.4159/9780674240261
Rex, R. (2002). The Lollards. Basingstoke & New York. https://doi.org/10.1007/978-0-230-21269-5
Rousseaux, X., & Dwyer, K. (1997). Crime, justice and society in medieval and early modern times: Thirty years of crime and criminal justice history: A tribute to Herman Diederiks. Crime, Histoire & Sociétés / Crime, History & Societies, 1(1), 87–118. https://doi.org/10.4000/chs.1034
Tanner, N.P. (1977). Heresy trials in the diocese of Norwich, 1428–31. London.
Thomson, J.A.F. (1965). The Later Lollards 1414–1520. Oxford.
Wakefield, W., & Evans, A. (1992). Heresies of the High Middle Ages. New York.
Downloads
Објављено
Како цитирати
Bрој часописа
Секција
Лиценца
Сва права задржана (c) 2024 Мелина Рокаи
Овај рад је под Creative Commons Aуторство 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори задржавају ауторска права и дају часопису право првог публиковања рада, што омогућава другима да деле рад уз признање ауторства и изворног објављивања у овом часопису.