Улога форензике у откривању злоупотребе дигиталне слике
Кључне речи:
дигитална слика; злоупотреба; двострука компресија; дигитална форензикаСажетак
С обзиром да је развој информационе технологије у потпуности променио начин приступа, обраде и дељења информација и да је данас, захваљујући Интернету, огромна количина података дословно на дохват руке, све више до изражаја долазе и негативне последице ове појаве, нарочито када су у питању мултимедијални подаци. Рад се бави актуелним проблемом манипулације над дигиталном сликом чија улога може бити да прикрије, нагласи или у потпуности измени одређену информацију у слици са последицама у распону од тривијалних до катастрофалних, као и улогом дигиталне форензике у откривању и доказивању извршене манипулације. Са тим у вези у раду су у најкраћим цртама описане једне од најчешћих манипулација које се извршавају над сликом, copy-move или клонирање и сплицинг или фотомонтажа. Такође су приказани конкретни примери copy-move манипулације урађени у Corel Photo Paint X5 програму, као и промене у хистограму слике до којих у том случају долази, а које доказују да је слика претрпела одређене промене. На крају је описан и поступак форензичке технике која се заснива на формату слике, тзв. двоструки JPEG. Показано је како двоструко компримовање које је готово неизоставно у процесу манипулације уводи специфичне ефекте који не постоје у једноструко компримованим сликама. Циљ рада је да укаже на потребу и важност да се сачува идентитет и аутентичност дигиталне слике, затим да укаже на могућности манипулације над сликом, као и да се уколико су манипулације извршене, оне открију и непорециво докажу, у чему свакако главну улогу има дигитална форензика.
Downloads
Референце
Al-Qershi, M. O., and E. B. Khoo. 2013. "Passive Detection of Copy-Move Forgery in Digital Images: State-of-the-Art." Forensic Science International 231: 284–295. Elsevier, Ireland. https://doi.org/10.1016/j.forsciint.2013.05.027
Ansari, D. M., P. S. Ghrera, and V. Tyagi. 2014. "Pixel-Based Image Forgery Detection: A Review." IETE Journal of Education 55 (1): 1–10. November. https://doi.org/10.1080/09747338.2014.921415
Bayram, S., T. H. Sencar, and N. Memon. 2008. "A Survey of Copy-Move Forgery Detection Techniques." IEEE Western New York Image Processing Workshop. September.
Bergslien, E. 2012. "Chapter 1, A Brief History of Forensic Science and Crime Scene Basics." In An Introduction to Forensic Geoscience, 1st ed. Wiley. http://media.wiley.com/product_data/excerpt/56/11182279/1118227956–16.pdf.
Cardwell, K., and team. 2007. The Best Damn Cybercrime and Digital Forensics. Syngress Publishing.
Bharti, N. C., and P. Tandel. 2016. "A Survey of Image Forgery Detection Techniques." IEEE WiSPNET Conference. https://doi.org/10.1109/WiSPNET.2016.7566257
Dukić, L. M. 2008. Principi telekomunikacija. Akademska misao, Belgrade.
Farid, H. 2016. "Digital Image Forensics." http://www.cs.dartmouth.edu/farid/downloads/tutorials/digitalimageforensics.pdf. December 20.
Farid, H. 2009. "Image Forgery Detection – A Survey." IEEE Signal Processing Magazine 16 (March): 14–25. https://doi.org/10.1109/MSP.2008.931079
Redi, Judith A., Wiem Taktak, and Jean-Luc Dugelay. 2011. "Digital Image Forensics: A Booklet for Beginners." Multimedia Tools and Applications 51: 133–162. https://doi.org/10.1007/s11042-010-0620-1
Kamble, R. D., and Nilakshi Jain. 2015. "Digital Forensic Tools: A Comparative Approach." International Journal of Advance Research in Science and Engineering 4 (2): 47–52. February.
Kirchner, M. 2011. "Notes on Digital Image Forensics and Counter-Forensic." The Department of Computer Science, TU Dresden, Germany.
Marcella, J. M., and D. Menendez. 2008. CYBER FORENSICS – A Field Manual for Collecting, Examining, and Preserving Evidence of Computer Crimes. 2nd ed. Auerbach Publications.
Mushtaq, S., and H. M. Mir. 2014. "Digital Image Forgeries and Passive Image Authentication Techniques: A Survey." International Journal of Advanced Science and Technology 73: 1–10. https://doi.org/10.14257/ijast.2014.73.02
Nardoni, D., and C. So. 2005. Introduction to Computer Forensics. http://www-scf.usc.edu/~itp499cf/Lectures/USC.Introduction.to.Computer.Forensics.Day.1.pdf.
Nampoothiri, P., and N. Sugitha. 2016. "Digital Image Forgery – A Threat to Digital Forensics." International Conference on Circuit, Power and Computing Technologies. https://doi.org/10.1109/ICCPCT.2016.7530370
Parashar, N., and N. Tiwari. 2015. "A Survey of Digital Image Tempering Techniques." International Journal of Signal Processing, Image Processing and Pattern Recognition 8 (10): 13–22. https://doi.org/10.14257/ijsip.2015.8.10.10
"Photo Tampering Throughout History." 2017. http://www.cc.gatech.edu/~beki/cs4001/history.pdf. January 10.
Reith, M., C. Carr, and G. Gunsch. 2002. "An Examination of Digital Forensic Models." International Journal of Digital Evidence 1 (3).
Reljin, I., and A. Gavrovska. 2013. Telemedicina. Akademska misao, Belgrade. https://doi.org/10.1155/2013/376152
Sarma, B., and G. Nandi. 2014. "A Study on Digital Image Forgery Detection." International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering 4 (11): 12–17. November.
Sencar, T. H., and N. Memon. 2013. Digital Image Forensics. Springer Science + Business Media, New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-0757-7
Singhal, N., and G. Gandhani. 2015. "Analysis of Copy-Move Forgery Image Forensics: A Review." International Journal of Signal Processing and Pattern Recognition 8 (7): 77–86. https://doi.org/10.14257/ijsip.2015.8.7.25
Thajeel, A. T., and G. Sulong. 2014. "A Survey of Copy-Move Forgery Detection Techniques." Journal of Theoretical and Applied Information Security 70 (1): 89–95. December.
Yang, J., J. Xie, G. Zhu, S. Kwong, and Y.-Q. Shi. 2014. "An Effective Method for Detecting Double JPEG Compression with the Same Quantization Matrix." IEEE Transactions on Information Forensics and Security 9 (11): 1867–1876. November. https://doi.org/10.1109/TIFS.2014.2359368
Downloads
Објављено
Како цитирати
Bрој часописа
Секција
Лиценца
Сва права задржана (c) 2017 Ранко Петровић, Ирини Рељин
Овај рад је под Creative Commons Aуторство 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори задржавају ауторска права и дају часопису право првог публиковања рада, што омогућава другима да деле рад уз признање ауторства и изворног објављивања у овом часопису.