Bojazan krivičnog sudije od religijskih činjenica
Ključne reči:
Religija; religijske ideje; verski običaji; krivični sudija; krivično pravo; krivični postupak; sloboda izražavanjaApstrakt
Religija i ideje o njoj su sastavni deo ljudske istorije i kao takve predstavljaju određenu društvenu činjenicu. Ako se ona posmatra u svetlu primene krivičnog prava postavlja se pitanje kako bi sudija trebalo da se odnosi prema religijskim idejama – da li bi trebalo da ih prihvati, ospori ili da im ne pridaje nikakav pravni značaj? Ovo pitanje dobija posebno na važnosti u svetlu člana 14. Evropske konvencije o ljudskim pravima koji zabranjuje diskriminaciju zasnovanu na religijskim uverenjima. Zbog toga je stav krivičnog sudije, u meri u kojoj ima određenu slobodu u tumačenju pravne norme, takav da odbacuje religijska učenja, a istovremeno poštuje verske običaje. Za sudiju ne postoji dilema da li bi trebalo da primeni pozitivno ili religijsko pravo, jer se primenjuje samo pozitivno, dakle, državno pravo. Može se, međutim, postaviti pitanje da li bi pozivanje na određene religijske činjenice moglo da predstavlja osnov koji bi isključivao postojanje krivičnog dela? Odgovor je odrečan, pri čemu do nepriznavanja pravnog značaja može da dođe bilo neposredno, bilo posredno. Kao primer za neposredno nepriznavanje autor pominje institut nužne odbrane ili krajnje nužde, ostavljajući mogućnost da se religijske činjenice uzmu u obzir kao olakšavajuće okolnosti prilikom odmeravanja kazne. O posrednom nepriznavanju osnova religijskog karaktera se može govoriti u slučaju da svedok, pozivajući se na obavezu čuvanja verske tajne, odbije da dâ iskaz, a sud naredi preduzimanje druge dokazne radnje i na taj način dođe do željenog dokaza. Na osnovu izloženog ne bi trebalo izvesti zaključak da krivični sudija ne pridaje nikakav značaj religijskim verovanjima. Naprotiv, postojanje određenih inkriminacija u krivičnom zakonodavstvu i odgovarajuća rešenja u krivičnom postupku govore upravo suprotno. Zabrana diskriminacije na osnovu religijske pripadnosti je u francuskom pravu krivično delo, uostalom kao i izazivanje diskriminacije po verskom osnovu. Autor ističe da se okrivljeni za ova krivična dela najčešće pozivaju na slobodu izražavanja, pri čemu se sudije uglavnom ustežu da izriču osuđujuće presude izuzev ako je ponašanje okrivljenog bilo očigledno preterano. Situacija je mnogo jasnija na terenu krivičnog postupka u kojem su prihvaćene određene formalnosti u čijoj osnovi su verski običaji. Prema praksi Krivičnog odeljenja francuskog Kasacionog suda svedok može da položi zakletvu u skladu sa zahtevima koje postavlja njegova religija. Sličan problem se može pojaviti i kod porotnika, ali je on prevaziđen na taj način što je iz teksta zakletve koju oni polažu izostavljeno pozivanje na božansko. Autor zaključuje da religijska činjenica, čak i kada se na dogmatički način odbacuje, ostaje stvarnost, pa zato sudiji ne preostaje ništa drugo do da je prizna.
Downloads
Reference
Boinot, P. 1983. "Sectes religieuses et droit pénal." Revue de science criminelle no. 4.
Camps, G. 1982. Introduction à la préhistoire. Paris: Perrin.
Chavanne, A. 1984. "Religion et droit pénal." In Actes du IV Colloque national des juristes catholiques, Paris, novembre 1983, edited by Téqui.
Fortier, V. 2006. "Le juge gardien de pluralisme confessionnel." Droit prospectif.
Gauchet, M. 2002. La démocratie contre elle-même. Tel. Paris: Gallimard. https://doi.org/10.14375/NP.9782070763870
Littré, E. n.d. Dictionnaire de la langue française. V° Religion.
Luquet, H. G. 1926. L’art et la religion des hommes fossiles. Paris: Masson.
Michelet, E. 1985. "Religion et droit pénal." In Mélanges P. Raynaud.
Pradel, J. 1983. "Christianisme et droit pénal." Le Juriste chrétien. Revue de la confédération des juristes catholiques de France no. 12.
Pradel, J. 1990. "La religion face au droit criminel." In Mélanges A. Chavanne.
Pradel, J., and Danti-Juan, M. 2007. Droit pénal général. 4th ed. Paris: Cujas, no. 33.
Pradel, J. 2007. "La liberté d’expression jusqu’où? Brèves remarques sur quelques affaires récentes." In La liberté de critique, edited by D. Corrignan-Carsin, preface by Foyer. Paris: Litec J.
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2010 Žan Pradel
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 Internacionalna licenca.
Autori zadržavaju autorska prava i daju časopisu pravo prvog publikovanja rada, što omogućava drugima da dele rad uz priznanje autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.