THE EARLY CHURCH’S POSITION ON LAW AND THE STATE
Abstract
This article will try to uncover the stance which the early Christian Church held on the legal system of the Roman Empire, in an attempt to reconstruct a stance which could apply to legal systems in general. The sources which we drew upon while writing this paper were primarily those from the New Testament, beginning with the Four Gospels and continuing with the Acts of the Apostoles and the Epistoles, and, secondarily, the works of the Holy Fathers and different Martyrologies through which we reconstructed the manner in which the Christian faith was demonstrated during the ages of persecutions. The article tries to highlight a common stance which can be identified in all these sources and goes on to elaborate how it relates to legal order in general.
References
Η Καινη Διαφηκη – Μετα Συντομου Еρμηνειας, Αδελθοτης Θεολογι „Ο Σοτηρ”, Αφηναι 2001.
Свето писмо – Нови Завјет, Библијско друштво Србије, Београд 2012.
Antony P. Schiavo, I am a Christian – Authentic Accounts of Christian Martyrdom and Persecution from Ancient Sources, Arx Publishing, New Jersey 2018.
Николай Бердяев, Философия неравенства, АСТ / АСТ Москва / Хранитель, Москва 2006.
Joseph Bleich, Arthur Jacobson, Jewish Law and Contemporary Issues, Cambridge University Press, Cambridge 2015.
Marcus J. Borg, Dominic Crossan, The First Paul: Reclaiming the Radical Visionary Behind the Church’s Conservative Icon, Harper Collins Ebook.
Michael J. G. Gray-Fow, „Why Festus, not Felix? Paul’s Ceasarum Appelo”, Journal of the Evangelical Theological Society, 59(3) 2016, 473–485.
Charles Donahue, „Crisis of Law? Reflections on the Church and the Law over the centuries”, The Jurist, no. 65, 2005, 1–30.
Атанасије Јевтић, Патрологија I, Православни богословски факултет – Институт за теолошка истраживања, Београд – Требиње – Лос Анђелес 2015.
Јоанис Каравидопулос, „Од римске политике до хришћанске теологије – трансформација савремене политичке терминологије у нову теолошку терминологију у 1. посланици Солуњанима Апостола Павла”, Теолошки погледи 2/2012, 273–280.
Ханс Келзен, Чиста теорија права, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд 2007.
Фистел де Куланж, Ант ичка држава, Просвета, Београд 1956.
Оскар Кулман, Држава у Новом Завјету, Отачник / ЦИРПД, Београд – Нови Сад 2014.
Свети Јустин Мученик, Сабрана Дела I и II том, Универзитетски образовани православни богослови / Хиландарски фонд / Задужбина Николај Велимировић и Јустин Поповић, Србиње – Београд –Ваљево, 2002.
Michael Naylor, „The Roman Imperial Cult and Revelation”, Currents in Biblical Research 8(2), 2010, 207–239.
Амфилохије Радовић, Нема љепше вјере од хришћанске, Манастир Острог / Светигора, Цетиње 2012.
Густав Радбрух, Филозофија права, Нолит, Београд 1980.
Boyd Reese, „The Apostle Paul’s exercise of his rights as a Roman Citizen as recorded in the book of Acts”, The Evangelical Quarterly 47.3, 1975, 138–145.
Alexander Schmemman, „Byzantine theocracy and the Orthodox Church”, CrossCurrents, 4(2), 109–123.
Marta Sordi, The Christians and the Roman Empire, Croom Helm, London – Sydney 1983.
Željko Stepanović, Suđenje Isusu – pravni aspekti, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd 2008.
Лав Толстој, Публицистички списи, Просвета / Рад, Београд 1969.
Gvido Faso, Istorija filozofije prava, CID, Podgorica 2007.
Josephus Flavius, Against Apion, Project Gutenberg Ebook, доступно на: http:// www.gutenberg.org/files/2849/2849-h/2849-h.htm, приступљено 30.4.2020.
Cyrill Hovorun, Scaffolds of the church: towards poststructural ecclesiology, Cascade Books, Eugene, 2017.
Warren Carter, The Roman Empire and the New Testament – An Essential Guide, Abingdon Press, Neshville 2006.
John E. A. Crake, „Early Christians and Roman Law”, Phoenix 19(1), 1965, 61–70.
Charles Cranfield, „The Christian’s Political Responsibility According to the New Testament” Reformed Review 50(1), 1996, 5–18.