ОДНОС РАНЕ ЦРКВЕ ПРЕМА ПРАВУ И ДРЖАВИ
Apstrakt
Овај рад ће настојати да прикаже и разјасни однос ране хришћанске цркве према римској држави, а самим тим и према државама уопште. Аутор ће читаоцу учинити јасном нарочиту природу римске државе и начин на који је хришћанска црква, у односу на њу, била револуционарна, чиме ће читаоцу учинити видљивим основни принцип по којем се рана хришћанска црква односила према свјетовним властима. Аутор ће се при томе понајвише служити изворима из самог Јеванђеља, затим из Дјела апостолских и апостолских посланица, све до дјела светих отаца и мученика. Освртањем на све ове изворе, аутор ће покушати да ослика тачан однос хришћанске цркве према држави и праву опште.
Reference
Η Καινη Διαφηκη – Μετα Συντομου Еρμηνειας, Αδελθοτης Θεολογι „Ο Σοτηρ”, Αφηναι 2001.
Свето писмо – Нови Завјет, Библијско друштво Србије, Београд 2012.
Antony P. Schiavo, I am a Christian – Authentic Accounts of Christian Martyrdom and Persecution from Ancient Sources, Arx Publishing, New Jersey 2018.
Николай Бердяев, Философия неравенства, АСТ / АСТ Москва / Хранитель, Москва 2006.
Joseph Bleich, Arthur Jacobson, Jewish Law and Contemporary Issues, Cambridge University Press, Cambridge 2015.
Marcus J. Borg, Dominic Crossan, The First Paul: Reclaiming the Radical Visionary Behind the Church’s Conservative Icon, Harper Collins Ebook.
Michael J. G. Gray-Fow, „Why Festus, not Felix? Paul’s Ceasarum Appelo”, Journal of the Evangelical Theological Society, 59(3) 2016, 473–485.
Charles Donahue, „Crisis of Law? Reflections on the Church and the Law over the centuries”, The Jurist, no. 65, 2005, 1–30.
Атанасије Јевтић, Патрологија I, Православни богословски факултет – Институт за теолошка истраживања, Београд – Требиње – Лос Анђелес 2015.
Јоанис Каравидопулос, „Од римске политике до хришћанске теологије – трансформација савремене политичке терминологије у нову теолошку терминологију у 1. посланици Солуњанима Апостола Павла”, Теолошки погледи 2/2012, 273–280.
Ханс Келзен, Чиста теорија права, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд 2007.
Фистел де Куланж, Ант ичка држава, Просвета, Београд 1956.
Оскар Кулман, Држава у Новом Завјету, Отачник / ЦИРПД, Београд – Нови Сад 2014.
Свети Јустин Мученик, Сабрана Дела I и II том, Универзитетски образовани православни богослови / Хиландарски фонд / Задужбина Николај Велимировић и Јустин Поповић, Србиње – Београд –Ваљево, 2002.
Michael Naylor, „The Roman Imperial Cult and Revelation”, Currents in Biblical Research 8(2), 2010, 207–239.
Амфилохије Радовић, Нема љепше вјере од хришћанске, Манастир Острог / Светигора, Цетиње 2012.
Густав Радбрух, Филозофија права, Нолит, Београд 1980.
Boyd Reese, „The Apostle Paul’s exercise of his rights as a Roman Citizen as recorded in the book of Acts”, The Evangelical Quarterly 47.3, 1975, 138–145.
Alexander Schmemman, „Byzantine theocracy and the Orthodox Church”, CrossCurrents, 4(2), 109–123.
Marta Sordi, The Christians and the Roman Empire, Croom Helm, London – Sydney 1983.
Željko Stepanović, Suđenje Isusu – pravni aspekti, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd 2008.
Лав Толстој, Публицистички списи, Просвета / Рад, Београд 1969.
Gvido Faso, Istorija filozofije prava, CID, Podgorica 2007.
Josephus Flavius, Against Apion, Project Gutenberg Ebook, доступно на: http:// www.gutenberg.org/files/2849/2849-h/2849-h.htm, приступљено 30.4.2020.
Cyrill Hovorun, Scaffolds of the church: towards poststructural ecclesiology, Cascade Books, Eugene, 2017.
Warren Carter, The Roman Empire and the New Testament – An Essential Guide, Abingdon Press, Neshville 2006.
John E. A. Crake, „Early Christians and Roman Law”, Phoenix 19(1), 1965, 61–70.
Charles Cranfield, „The Christian’s Political Responsibility According to the New Testament” Reformed Review 50(1), 1996, 5–18.